(Periódico Educación-etik itzulita)

American Psychological Association (APA) erakundeak ebidentzietatik abiatuta gakoak planteatzen ditu artikulu honetan, guztiok nahi duguna lortzeko: sare sozialek dituzten onurak maximizatzea, balizko kalteak saihestuz.

Errealitate biologiko eta pertsonal batetik abiatzen gara: garunaren garapena 10-13 urtetik aurrera, eta gutxi gorabehera 25 urtera arte, gizarte-atzeraelikadurarekiko hipersentikortasunarekin lotuta dago, eta horregatik bilatzen dute gehiago. Sare sozial askok adin-nagusitasuna markatzen dute erregistratzeko gutxieneko baldintza gisa (ez nahikoa), helduentzat eraikita daudelako, nolabaiteko heldutasun psikologikoarekin. «Gustatzen zait» eta jarraitzaile kopuruak portaera errepikakorrak eragiten dituzten eskualde neuronalak aktibatzen dituzte, eta, beraz, eragin handiagoa izan dezakete gazteen jarreretan eta portaeretan helduen jarreretan baino. Adin horietan, sistema kortikala garatzen ari da, eta horrek bulkadei aurre egiteko eta kontzentrazioa eskatzen duten zereginetara bideratzeko gaitasun gutxiago ematen die. Sare sozialetako scroll infinituak (hurrengoa eta hurrengoa ikusteko pantailako edukia hatzarekin pasatzen joateko keinua, inoiz amaitzen ez dena) eta erabilera-mugarik ezak deskonektatzeko gaitasuna zailtzen dute, eta mendekotasun klinikoa eragin dezakete. Jakinarazpenek ere arazo horiek larriagotzen dituzte.

Soluzioek zientziaren ulermen handiagoa islatu behar dute. Lehenik eta behin, gazteek sare sozialen erabilera nabarmen aldatzen da. Erabilera batzuek garapen osasungarria susta dezakete, eta beste batzuk kaltegarriak izan daitezke. Sare sozialen erabilera ez da berez onuragarria edo kaltegarria gazteentzat. Sare sozialen efektuak nerabeek linean egin eta ikus dezaketenaren mende ez ezik, nerabeek lehendik dituzten indarguneen edo kalteberatasunen eta hazten diren testuinguruen mende ere badaude.
Gazte asko adituak dira adin-murrizketak saihesten. Gainera, proposamenek ez dituzte kalteak arintzen adin-muga gainditzen dutenentzat, eta sare sozialak adin-atalasea gainditzen duten nerabeentzat seguruak direla pentsa dezakete, nahiz eta aldaketa neurologikoek 25 urtera arte jarraitzen duten. Horrez gain, gizarte-baliabideetarako sarbidea erabat mugatzeak kalte egin diezaieke gizarte-hedabideen plataformetatik onura psikologikoak lortzen dituztenei, hala nola komunitatearen laguntzari eta oinarri zientifikoa duten baliabideak eskuratzeari, bereziki baztertutako biztanleei eragiten baitiete.

Adingabeek sare sozialetan dituzten kontuetarako sarbide handiagoa emateak (familiak eta beste zaintzaile batzuk) ez ditu plataformen berezko arriskuak konponduko. Guraso-kontrol sendoagoek eta erabiltzeko errazagoek adin-talde gazteagoei lagunduko liekete, baina estrategia bakar gisa ez da nahikoa.

Aurreko guztia kontuan hartuta, hauek dira APAren osasun-kontseiluak nerabezaroan sare sozialak erabiltzeari buruz emandako gomendioak, ebidentzia zientifikoetan oinarrituta:

  • Gazteak animatu behar dira beren sare sozialak erabil ditzaten sozializazio osasungarria susta dezaketen gizarte-babeseko, urrutiko konpainiako eta intimitate emozionaleko aukerak sortzeko bitarteko gisa.
  • Sare sozialen erabilera, funtzionaltasuna eta baimenak gazteen garapen-gaitasunetara egokitu behar dira.
  • Nerabezaroaren lehen urteetan (10-14 urte), gazteek sare sozialak helduen ikuskaritzapean erabiltzea gomendatzen da (hau da, sare sozialen edukiari buruz berrikusiz, eztabaidatuz eta aholkatuz); autonomia pixkanaka handitu daiteke, gaitasun digitalak eskuratu ahala. Hala ere, gainbegiratzea bere pribatutasun-beharrekin orekatu behar da.
  • Zibergorrotoarekiko (cyberhate) esposizioa minimizatu, salatu eta ezabatu behar da, bai eta jokabide ilegalak edo psikologikoki desegokituak dituzten edukiekiko esposizioa ere, haien edo beste pertsona batzuen osasunerako arriskutsuak diren portaerak hartzeko jarraibideak edo gogoa ematen duten edukiak barne.
  • Nerabeak errutinaz baloratu behar dira sare sozialen eta bestelako baliabide digitalen erabilera problematikoaren zantzuak detektatzeko, eguneroko funtzioetan eta errutinetan parte hartzeko gaitasuna kaltetu baitezakete, denborarekin kalte psikologiko larriagoak izateko arriskua izan baitezakete.
  • Erabilera mugatu egin behar da, loa eta jarduera fisikoa oztopa ez ditzan.
  • Sare sozialak ez erabiltzen ikasi behar dute, beste pertsona batzuekin alderatzeko.
  • Erabilera horren aurretik alfabetatze digitaleko prestakuntza jaso beharko litzateke, erabiltzaileek psikologikoki informatutako gaitasunak eta trebetasunak garatu dituztela bermatzeko, eta gaitasun eta trebetasun horiek gizarte-baliabideak modu orekatuan, seguruan eta esanguratsuan erabiltzeko aukerak maximizatuko dituztela bermatzeko.
Nerabezaroa aldi kritikoa da harreman-trebetasun konplexuagoak garatzeko, emozionalki intimoak diren harremanak eratzeko gaitasuna baitute ezaugarri. Nerabezaroko urteek aukera eman behar dute trebetasun horiek interakzio positibo eta kalitatezkoen bidez praktikatzeko, pertsonatik pertsonara edo talde txikietan. Haien ongizateaz arduratzen garen pertsona helduok gida hau erabil dezakegu, APAren aholku horiek gure artean komentatu, eta, are hobeto, nerabeek eta gazteek gako horiei buruz hitz egiteko, ekarpenak egiteko eta beren kezkak adierazteko guneak antolatu, irtenbide posibleak proposatuz.

(Periódico Educación-etik itzulita)

American Psychological Association (APA) erakundeak ebidentzietatik abiatuta gakoak planteatzen ditu artikulu honetan, guztiok nahi duguna lortzeko: sare sozialek dituzten onurak maximizatzea, balizko kalteak saihestuz.
Errealitate biologiko eta pertsonal batetik abiatzen gara: garunaren garapena 10-13 urtetik aurrera, eta gutxi gorabehera 25 urtera arte, gizarte-atzeraelikadurarekiko hipersentikortasunarekin lotuta dago, eta horregatik bilatzen dute gehiago. Sare sozial askok adin-nagusitasuna markatzen dute erregistratzeko gutxieneko baldintza gisa (ez nahikoa), helduentzat eraikita daudelako, nolabaiteko heldutasun psikologikoarekin. «Gustatzen zait» eta jarraitzaile kopuruak portaera errepikakorrak eragiten dituzten eskualde neuronalak aktibatzen dituzte, eta, beraz, eragin handiagoa izan dezakete gazteen jarreretan eta portaeretan helduen jarreretan baino. Adin horietan, sistema kortikala garatzen ari da, eta horrek bulkadei aurre egiteko eta kontzentrazioa eskatzen duten zereginetara bideratzeko gaitasun gutxiago ematen die. Sare sozialetako scroll infinituak (hurrengoa eta hurrengoa ikusteko pantailako edukia hatzarekin pasatzen joateko keinua, inoiz amaitzen ez dena) eta erabilera-mugarik ezak deskonektatzeko gaitasuna zailtzen dute, eta mendekotasun klinikoa eragin dezakete. Jakinarazpenek ere arazo horiek larriagotzen dituzte.
Soluzioek zientziaren ulermen handiagoa islatu behar dute. Lehenik eta behin, gazteek sare sozialen erabilera nabarmen aldatzen da. Erabilera batzuek garapen osasungarria susta dezakete, eta beste batzuk kaltegarriak izan daitezke. Sare sozialen erabilera ez da berez onuragarria edo kaltegarria gazteentzat. Sare sozialen efektuak nerabeek linean egin eta ikus dezaketenaren mende ez ezik, nerabeek lehendik dituzten indarguneen edo kalteberatasunen eta hazten diren testuinguruen mende ere badaude.
Gazte asko adituak dira adin-murrizketak saihesten. Gainera, proposamenek ez dituzte kalteak arintzen adin-muga gainditzen dutenentzat, eta sare sozialak adin-atalasea gainditzen duten nerabeentzat seguruak direla pentsa dezakete, nahiz eta aldaketa neurologikoek 25 urtera arte jarraitzen duten. Horrez gain, gizarte-baliabideetarako sarbidea erabat mugatzeak kalte egin diezaieke gizarte-hedabideen plataformetatik onura psikologikoak lortzen dituztenei, hala nola komunitatearen laguntzari eta oinarri zientifikoa duten baliabideak eskuratzeari, bereziki baztertutako biztanleei eragiten baitiete.
Adingabeek sare sozialetan dituzten kontuetarako sarbide handiagoa emateak (familiak eta beste zaintzaile batzuk) ez ditu plataformen berezko arriskuak konponduko. Guraso-kontrol sendoagoek eta erabiltzeko errazagoek adin-talde gazteagoei lagunduko liekete, baina estrategia bakar gisa ez da nahikoa.
Aurreko guztia kontuan hartuta, hauek dira APAren osasun-kontseiluak nerabezaroan sare sozialak erabiltzeari buruz emandako gomendioak, ebidentzia zientifikoetan oinarrituta:

  1. Gazteak animatu behar dira beren sare sozialak erabil ditzaten sozializazio osasungarria susta dezaketen gizarte-babeseko, urrutiko konpainiako eta intimitate emozionaleko aukerak sortzeko bitarteko gisa.
  2. Sare sozialen erabilera, funtzionaltasuna eta baimenak gazteen garapen-gaitasunetara egokitu behar dira.
  3. Nerabezaroaren lehen urteetan (10-14 urte), gazteek sare sozialak helduen ikuskaritzapean erabiltzea gomendatzen da (hau da, sare sozialen edukiari buruz berrikusiz, eztabaidatuz eta aholkatuz); autonomia pixkanaka handitu daiteke, gaitasun digitalak eskuratu ahala. Hala ere, gainbegiratzea bere pribatutasun-beharrekin orekatu behar da.
  4. Zibergorrotoarekiko (cyberhate) esposizioa minimizatu, salatu eta ezabatu behar da, bai eta jokabide ilegalak edo psikologikoki desegokituak dituzten edukiekiko esposizioa ere, haien edo beste pertsona batzuen osasunerako arriskutsuak diren portaerak hartzeko jarraibideak edo gogoa ematen duten edukiak barne.
  5. Nerabeak errutinaz baloratu behar dira sare sozialen eta bestelako baliabide digitalen erabilera problematikoaren zantzuak detektatzeko, eguneroko funtzioetan eta errutinetan parte hartzeko gaitasuna kaltetu baitezakete, denborarekin kalte psikologiko larriagoak izateko arriskua izan baitezakete.
  6. Erabilera mugatu egin behar da, loa eta jarduera fisikoa oztopa ez ditzan.
  7. Sare sozialak ez erabiltzen ikasi behar dute, beste pertsona batzuekin alderatzeko.
  8. Erabilera horren aurretik alfabetatze digitaleko prestakuntza jaso beharko litzateke, erabiltzaileek psikologikoki informatutako gaitasunak eta trebetasunak garatu dituztela bermatzeko, eta gaitasun eta trebetasun horiek gizarte-baliabideak modu orekatuan, seguruan eta esanguratsuan erabiltzeko aukerak maximizatuko dituztela bermatzeko.
Nerabezaroa aldi kritikoa da harreman-trebetasun konplexuagoak garatzeko, emozionalki intimoak diren harremanak eratzeko gaitasuna baitute ezaugarri. Nerabezaroko urteek aukera eman behar dute trebetasun horiek interakzio positibo eta kalitatezkoen bidez praktikatzeko, pertsonatik pertsonara edo talde txikietan. Haien ongizateaz arduratzen garen pertsona helduok gida hau erabil dezakegu, APAren aholku horiek gure artean komentatu, eta, are hobeto, nerabeek eta gazteek gako horiei buruz hitz egiteko, ekarpenak egiteko eta beren kezkak adierazteko guneak antolatu, irtenbide posibleak proposatuz.

(Periódico Educación-etik itzulita)

American Psychological Association (APA) erakundeak ebidentzietatik abiatuta gakoak planteatzen ditu artikulu honetan, guztiok nahi duguna lortzeko: sare sozialek dituzten onurak maximizatzea, balizko kalteak saihestuz.
Errealitate biologiko eta pertsonal batetik abiatzen gara: garunaren garapena 10-13 urtetik aurrera, eta gutxi gorabehera 25 urtera arte, gizarte-atzeraelikadurarekiko hipersentikortasunarekin lotuta dago, eta horregatik bilatzen dute gehiago. Sare sozial askok adin-nagusitasuna markatzen dute erregistratzeko gutxieneko baldintza gisa (ez nahikoa), helduentzat eraikita daudelako, nolabaiteko heldutasun psikologikoarekin. «Gustatzen zait» eta jarraitzaile kopuruak portaera errepikakorrak eragiten dituzten eskualde neuronalak aktibatzen dituzte, eta, beraz, eragin handiagoa izan dezakete gazteen jarreretan eta portaeretan helduen jarreretan baino. Adin horietan, sistema kortikala garatzen ari da, eta horrek bulkadei aurre egiteko eta kontzentrazioa eskatzen duten zereginetara bideratzeko gaitasun gutxiago ematen die. Sare sozialetako scroll infinituak (hurrengoa eta hurrengoa ikusteko pantailako edukia hatzarekin pasatzen joateko keinua, inoiz amaitzen ez dena) eta erabilera-mugarik ezak deskonektatzeko gaitasuna zailtzen dute, eta mendekotasun klinikoa eragin dezakete. Jakinarazpenek ere arazo horiek larriagotzen dituzte.
Soluzioek zientziaren ulermen handiagoa islatu behar dute. Lehenik eta behin, gazteek sare sozialen erabilera nabarmen aldatzen da. Erabilera batzuek garapen osasungarria susta dezakete, eta beste batzuk kaltegarriak izan daitezke. Sare sozialen erabilera ez da berez onuragarria edo kaltegarria gazteentzat. Sare sozialen efektuak nerabeek linean egin eta ikus dezaketenaren mende ez ezik, nerabeek lehendik dituzten indarguneen edo kalteberatasunen eta hazten diren testuinguruen mende ere badaude.
Gazte asko adituak dira adin-murrizketak saihesten. Gainera, proposamenek ez dituzte kalteak arintzen adin-muga gainditzen dutenentzat, eta sare sozialak adin-atalasea gainditzen duten nerabeentzat seguruak direla pentsa dezakete, nahiz eta aldaketa neurologikoek 25 urtera arte jarraitzen duten. Horrez gain, gizarte-baliabideetarako sarbidea erabat mugatzeak kalte egin diezaieke gizarte-hedabideen plataformetatik onura psikologikoak lortzen dituztenei, hala nola komunitatearen laguntzari eta oinarri zientifikoa duten baliabideak eskuratzeari, bereziki baztertutako biztanleei eragiten baitiete.
Adingabeek sare sozialetan dituzten kontuetarako sarbide handiagoa emateak (familiak eta beste zaintzaile batzuk) ez ditu plataformen berezko arriskuak konponduko. Guraso-kontrol sendoagoek eta erabiltzeko errazagoek adin-talde gazteagoei lagunduko liekete, baina estrategia bakar gisa ez da nahikoa.
Aurreko guztia kontuan hartuta, hauek dira APAren osasun-kontseiluak nerabezaroan sare sozialak erabiltzeari buruz emandako gomendioak, ebidentzia zientifikoetan oinarrituta:

  1. Gazteak animatu behar dira beren sare sozialak erabil ditzaten sozializazio osasungarria susta dezaketen gizarte-babeseko, urrutiko konpainiako eta intimitate emozionaleko aukerak sortzeko bitarteko gisa.
  2. Sare sozialen erabilera, funtzionaltasuna eta baimenak gazteen garapen-gaitasunetara egokitu behar dira.
  3. Nerabezaroaren lehen urteetan (10-14 urte), gazteek sare sozialak helduen ikuskaritzapean erabiltzea gomendatzen da (hau da, sare sozialen edukiari buruz berrikusiz, eztabaidatuz eta aholkatuz); autonomia pixkanaka handitu daiteke, gaitasun digitalak eskuratu ahala. Hala ere, gainbegiratzea bere pribatutasun-beharrekin orekatu behar da.
  4. Zibergorrotoarekiko (cyberhate) esposizioa minimizatu, salatu eta ezabatu behar da, bai eta jokabide ilegalak edo psikologikoki desegokituak dituzten edukiekiko esposizioa ere, haien edo beste pertsona batzuen osasunerako arriskutsuak diren portaerak hartzeko jarraibideak edo gogoa ematen duten edukiak barne.
  5. Nerabeak errutinaz baloratu behar dira sare sozialen eta bestelako baliabide digitalen erabilera problematikoaren zantzuak detektatzeko, eguneroko funtzioetan eta errutinetan parte hartzeko gaitasuna kaltetu baitezakete, denborarekin kalte psikologiko larriagoak izateko arriskua izan baitezakete.
  6. Erabilera mugatu egin behar da, loa eta jarduera fisikoa oztopa ez ditzan.
  7. Sare sozialak ez erabiltzen ikasi behar dute, beste pertsona batzuekin alderatzeko.
  8. Erabilera horren aurretik alfabetatze digitaleko prestakuntza jaso beharko litzateke, erabiltzaileek psikologikoki informatutako gaitasunak eta trebetasunak garatu dituztela bermatzeko, eta gaitasun eta trebetasun horiek gizarte-baliabideak modu orekatuan, seguruan eta esanguratsuan erabiltzeko aukerak maximizatuko dituztela bermatzeko.
Nerabezaroa aldi kritikoa da harreman-trebetasun konplexuagoak garatzeko, emozionalki intimoak diren harremanak eratzeko gaitasuna baitute ezaugarri. Nerabezaroko urteek aukera eman behar dute trebetasun horiek interakzio positibo eta kalitatezkoen bidez praktikatzeko, pertsonatik pertsonara edo talde txikietan. Haien ongizateaz arduratzen garen pertsona helduok gida hau erabil dezakegu, APAren aholku horiek gure artean komentatu, eta, are hobeto, nerabeek eta gazteek gako horiei buruz hitz egiteko, ekarpenak egiteko eta beren kezkak adierazteko guneak antolatu, irtenbide posibleak proposatuz.