(Periodico Educacion-etik itzulita)

Artista soziala izatea edonoren esku dago. Berdintasunezko elkarrizketan eta errespetuan oinarritutako harreman sozial positiboak, ontasunezkoak, egiazkoak eta edertasunezkoak eraldatu eta eraikitzean datza. Artikulu honetan kasu berezi bat partekatu nahi dut, lehen hezkuntzako ikasle bat protagonista duen gizarte-artearen adibide argi bat.

Behin, 11 eta 12 urteko ikasleen tutore izateko aukera izan nuen; nerabezaroaurreko etapa, zaila. Talde zaila zen, irailean indibidualismoa ugari zen, botere eta lehia harremanak zeuden. Neskatoen artean, batez ere, bi taldetan banatzen zen: talde txiki bat, langilea eta elkarri laguntzen ziotena, baina ikasgelan beti oso isilik egon zena; eta ospe handiko beste talde bat, non liskarrak, mespretxuak eta lehiakortasuna nabarmentzen ziren.

Talde popularrean eztabaidak sortu eta banatu egin ziren. Ume horietako bat, Paloma (fikziozko izena), mugitzen eta isolatzen hasi zen, ez bakarrik klase-gatazkengatik, baizik eta oso une korapilatsuak igarotzen zituelako zentzu askotan. Mahai multzoak ikasgelan berregituratzea erabaki genuen: are heterogeneoagoak egiteko aprobetxatu genuen. Palomak Sylvieren (fikziozko izena) ondoan esertzea onartu zuen, talde ez hain popularreko kidea. Denok genekien, Sylvierekin batera, Paloma lasai eta seguru egongo zela. Handik gutxira, zerbait harrigarria sortzen hasi zen: Silvia Palomari laguntzen hasi zen zailtasunak zituen ikasgaietan, eta ospe handiagoa izaten hasi zen ikasgelan, ekintza solidario horri eta Palomarekin zuen harreman onari esker. Aldi berean, Paloma lan gehiago egiten hasi zen, gehiago ikasten, lasaiago egoten eta ondo pasatzen. Paloma Sylvieren taldearekin elkartzen hasi zen. Horrela, bere umore ona berreskuratu zuen. Usoak irribarre egiten zuen berriro, eta begiak inoiz baino alaiago zituen. Handik gutxira, bere betiko taldearekin bakeak egitea lortu zuen, baina Sylvie eta bere taldea ez zituen ahaztu, bere unerik txarrenetan hainbeste lagundu baitzioten. Aldaketa horiek gertatu ahala, ikusi nuen gelako neska guztiak berdin baloratzen zirela, herrikoiak eta seguruak. Patioetan, denak hasi ziren denekin harremanetan. Adiskidetasun eta berdintasun giro polita sortu zuten, bai klasean bai kanpoan. Usoak azkenean lortu zuena, Sylvierekin batera, gelako neska guztiak elkartzea izan zen.

Baina hau ez zen ikasle hauek elkarrekin esertzearen ondorioa bakarrik izan. Sorkuntza hori posible izan zen ikasturteko lehen egunetik eragin sozialeko ebidentzia zientifikoek (ECIS) ematen dutena aplikatu zelako:

  • Lehenengo egunetik, eskolan adiskidetasunaz eta gizarte-harremanen funtzionamenduaz hitz egiten dugu;
  • batzar finko bat egiten genuen astero, gehi gatazkak sortuz gero beharrezkoak zirenak;
  • zero indarkeria ausarten kluba aplikatzen dugu;
    solasaldi literarioak egiten genituen, non giza sentimendurik onenei buruz hitz egiten genuen literatura-lanik onenetan oinarrituta;
  • solasaldi zientifiko dialogikoak egiten genituen artikulu zientifikoak (eta dibulgazio zientifikoko beste batzuk) irakurriz, eta jazarpenari, bullyingari eta hori gainditzeko moduari buruzko ikerketek zer dioten ikasi zuten;
  • oso ondo zekiten zer den indarkeria, zer den berdinen arteko presio soziala, zer den desiraren hizkuntza eta zer erakargarritasun soziala, zer diren maskulinotasun alternatibo berriak, zer den indarkeria isolatzailea, eta abar.

Hasieratik amaierara arteko lana izan zen, inpaktu sozialeko ebidentzia zientifikoak aplikatuz, irakurriz eta haiekin eztabaidatuz. ECISak herritarren (edozein adinetakoak) eskura jartzeak eraldaketa soziala eragiten du.

Ikasle horien hitzetan, batzar eta elkarrizketetan hitzez hitz jasota, ausarten klubari esker pertsona hobeak bihurtu ziren; lagunak hobeto aukeratzen ikasi zuten, biktimarekin jarrera hartzen eta indarkeriarik gabe defendatzen; pertsona oro alda daitekeela ikasi zuten, lagunen kalitatea kantitatea baino hobea dela… Lehen Hezkuntza osoan lehen aldiz sentitzen zuten ingurune seguru eta erosoa zutela. Mundua ikusteko modua aldatzen ikasi zuten.

Argazkia: Freepik
Egilea: Sergio Miralles

Loading