(Periodico Educacion-etik itzulita)
Asiak 84 unibertsitate berri ditu rankingean aurreko edizioarekin alderatuta; Amerikak 10 baino ez ditu, Europak 9, Afrikak 8 eta Ozeania 1. Txinako unibertsitateen ia erdiak gora egin du: herrialde honek munduko 17 eta 30 zenbakidun unibertsitateak ditu. Singapurrek 8. postua betetzen du. Hala ere, gainerako hamar unibertsitateek AEBkoak izaten jarraitzen dute. (4), Erresuma Batua (4) eta Suitza (1). Noiz arte?
Ezinezkoa da munduko egungo gertakariak — gatazkak eta elkarrizketak — behar bezala aztertzea, ulertu gabe nola Asiako herrialde batzuk mendebaldeko herrialde askok baino eraginkortasun handiagoz bultzatzen ari diren zientzia eta, gainera, modu eraginkorragoan aplikatzen ari diren gizartea. Adibide bat: eragin sozialaren kontzeptua mendebaldeko zientzian sortu zen, eta pixkanaka aplikatzen hasi da unibertsitateetan, enpresetan eta, oro har, gizartean. Txinak urte batzuk geroago sartu zuen, baina orain mendebaldeko unibertsitateek baino askoz azkarrago eta eraginkorrago aplikatzen du.
Garai hauetan, egungo gizarte dialogikoak mezu ugari sortzen ditu — hedabide tradizionaletan eta sare sozialetan — Mendebaldeko eta Asiako gizarteen arteko ustezko lehia edo gatazkari buruz. Gehienak baliabide militarretan eta ekonomikoetan zentratzen dira, munduko bi aldeetan gero eta garrantzitsuagoa dena alde batera utzita: ezagutza sortzea eta gizartean aplikatzea. Irtenbidea ez da baliabide gehiago erabiltzea ezagutza alde batera utzita arma gehiago fabrikatzeko, baizik eta ezagutza naturala eta soziala sortzearen garrantzia eta gizartean duen eragina aitortzea, gizarte dialogiko hobea garatzeko bide gisa.
Espainiako unibertsitateak 160 tokitik aurrera bilatu behar dira. Inpaktu sozialaren kontzeptua Espainian sortu zen. Hala ere, Espainiako unibertsitateak motel ari dira aplikatzen, eta kezkagarriena da, medikuntzako eta beste diziplina batzuetako ebidentzia zientifikoak kontuan hartzeko oso zorrotzak izanik, gehienek inpaktu soziala deitzen dutena gehiago oinarritzen dela aholkularitzen buloetan, gai horri buruzko ebidentzia zientifikoetan baino. Ikerketa-talde bikain batzuk ondo ari dira, eta unibertsitateek ere gero eta hobeto egingo dute. Espero dezagun urte asko beharko ditugula horretarako.
Argazkia: Freepik
Egileak: Garazi Alvarez eta Ramon Flecha