Extended Learning Time proiektua hezkuntza eta bokazio zientifikoak sustatzeko bidean, hurrengo helburua du: kalteberatasun handiko egoeran dauden haur eta nerabeen artean bokazio zientifikoak sustatzea eta aurretiazko jarduketen inpaktua handitzea. Horretarako, alde batetik, Solasaldi Zientifiko Dialogikoak (SZD) martxan jartzea proposatzen da, irakurketaren, interpretazioaren, elkarrizketaren eta adinari egokitutako maila goreneko ekarpen zientifikoen bidez. 

Bestalde, zientzietako hainbat arlotan adituak diren profesionalek ematen dituzte prestakuntza zientifikoko saioak. Hala nola, Giza Paleoekologiaren eta Gizarte Bilakaeraren Kataluniako Institutuko sozializazio-arloko arduradunaren inplikazioa; Zientzia esperimentalen didaktikako ikerlari bat; Ingeniaritza Kimikoan katedradun bat; Kimika, Fisika eta Inorganikako ikertzaile bat; Ikerketa Kimikoko Institutu Katalaneko ikertzaile bat; eta Zaragozako Unibertsitateko ikertzaile bat Didaktika Espezifikoetan.

Orain arte, programaren lau edizio egin dira guztira. Lehenengo edizioaren arrakastaren ondoren (hiru eskolatan eta egoitza-zentro batean egin zen), tutoretzapeko zentro gehiagotara eramateko beharra ikusi zuten. Izan ere, tutoretzapeko gazteak dira unibertsitate-ikasketa zientifikoetan ordezkaritza gutxien duten kolektiboak; horregatik, Regina Gairal proiektuaren ikertzaile nagusiak esan digu funtsezkoa dela horrelako aukerak eskaintzea.

Laugarren edizio honetan, Kataluniako hezkuntza-ekintzarako bost egoitza-zentrotan eta Kantabriako tutoretzapeko etxebizitza batean eta espetxe baten barruan dagoen helduen prestakuntza-zentro batean tutoretzapean dauden haur eta nerabeei zientziaren ezagutza-arloak hurbildu nahi zaizkie. Horiek beren borondatez parte hartzen dute jarduera horretan, ikasteko denbora luzatzen.

COVID-19ak sortutako egoera dela eta, proiektuaren deialdian ziurtatu zen proiektua formatu birtualean egin zitekeela, eta horrek proiektua beste autonomia erkidegoetara zabaltzeko aukera zabaldu zuen. Gaur egun, online saioak egiten ari dira esparru zientifikoan adituak diren profesionalekin, espetxean eta Kantabriako tutoretzapeko etxebizitzan, eta hezkuntza-ekintzarako hiru egoitza-zentroetan, saioak aurrez aurreko formatuan egin daitezke, eta ondoren, tailer praktiko bat.  SZDak aurrez aurre egiten dira zentro bakoitzeko hezitzaileekin, eta artikulu zientifikoak irakurtzen eta eztabaidatzen dira. Gai horien gaia saioarekin lotutako gai bat da, eta, ondoren, adituaren zientzialariak egingo du. Hezitzaileek aldez aurreko prestakuntza jaso dute solasaldiak aurrera eraman ahal izateko.

Zalantzarik gabe, inpaktu sozialeko proiektu horiek ahalbidetzen dute gero eta haur, gazte eta gizarte-bazterketako arriskuan dauden pertsona gehiagok Giza Eskubideen 27. artikulua baliatzeko aukera izatea. Artikulu horrek ezartzen duenez, “Pertsona orok du zientziaren aurrerabidean eta hortik eratorritako onuretan parte hartzeko eskubidea”. Hortaz, proiektuaren harira argitaratu den artikulo zientifikoa eskura dago ondorengo estekan: https://ideas.repec.org/a/eee/cysrev/v103y2019icp116-126.html

Egilea: Garazi Álvarez