Azterlan honek haurtzaindegietan lehen laguntzako prestakuntzari buruzko ikerketan dagoen hutsuneari buruz hitz egiten du. Ikerketak irakasleen jarrerak eta Norvegian lehen sorospenei buruz haurrek dituzten ezagutzak aztertzen ditu.

Horretarako, datuak biltzeko bi metodo nagusi erabili ziren: helduentzako lineako inkesta bat eta haurrekin egindako elkarrizketa erdiegituratuak. Horretarako, 3099 haurtzaindegi gonbidatu ziren lineako inkestan parte hartzera, eta horietatik 982 erantzun zituzten. 5 haurtzaindegitako 56 haurrek (30 mutil eta 26 neska) parte hartu zuten aurreelkarrizketetan, eta 50 haurrek (26 mutil eta 24 neska) elkarrizketa osteko elkarrizketetan. Erreferentziazko taldea zazpi haurtzaindegitako 46 haurrek (19 mutiko eta 27 neskato) osatzen zuten. Haurrak lau eta sei urte bitartekoak ziren, eta norvegiera zuten ama-hizkuntza. Elkarrizketetan, haur batzuek erantzun gutxi edo bat ere ez zutenez, amaierako azterketan 92 haur sartu ziren azken analisian, 50 esku-hartze taldekoak eta 42 erreferentziazko taldekoak.

Rogalandeko Gurutze Gorria 2008an hasi zen haurtzaindegietako haurrentzat lehen sorospenak ikasteko programa bat garatzen. 2011tik, Henry doan banatu da Norvegia osoko 5200 haurtzaindegitan. Programa Henry dukken txotxongilo batek osatzen du, eta honako hauek barne hartzen ditu: botikin txiki bat, Henryren hiru abesti dituen oroimenezko arkatz bat, kartel multzo bat, Henry erabiltzeko moduari buruzko informazio eta ideiei buruzko gida bat, eta abestien ohar eta letrak ere bai. Material didaktikoa Henryk aurkezten du, min hartu duen hamar eszenatokitan (zauri txikiak, hala nola ebakiak eta ubeldurak), eta laguntza behar du.

Ikerketaren ondorioak honako hauek izan ziren:

Inkestaren eta haurrei egindako elkarrizketen emaitzek erakutsi zuten Henry lehen sorospenetarako baliabide didaktikoaren erabilera gogotsu hartu zutela haurtzaindegietako irakasle norvegiarrek, eta haurrek lehen sorospenen funtsezko kontzeptuen ulermena areagotu zutela. Henry erabili ondoren, haurrak gai izan ziren iradokizunak egiteko, lesio txikiak tratatzeko eta laguntza bilatzeko gertakari handiago bat izanez gero. Elkarrizketatutako haur gehienek bazekiten zenbat larrialdi izan ziren prestakuntzaren ondoren, eta erantzun zehatzagoak eman zituzten hainbat egoeraren larritasunari buruz eta laguntza medikoaren beharrari buruz.

Emaitzek adierazten dute Henry ikuspegia metodo eraginkorra dela Norvegiako haurtzaindegietan lehen sorospenei buruzko prestakuntza eskaintzeko. Hala ere, ohartarazi behar dugu ezin dela ondorioztatu Henry haurtzaindegiko beste testuinguru batzuetan erabil daitekeenik, azterlanean ikusi zen eragin positibo berarekin.

– Ez da ezagutzen lehen sorospenen prestakuntzari eta ezagutzei buruzko ikerketarik. Etorkizuneko ikerketetan Henryren erabilgarritasuna edo antzeko ikaskuntza-baliabideak azter litezke haur txikien familiekin lankidetzan.

Henryren izaera ukigarriak mugatu egiten du haren eskalagarritasuna eta erabilera gizarte mugikor batean, eta, bereziki, birusaren pandemiak eragindako itxiera nazionaleko uneetan.

– Inkestan parte hartu duten irakasleek oso modu dokumentatuan aitortu badute ere haurrentzako lehen laguntzako prestakuntza garrantzitsua dela, inkestatutako haurtzaindegien erdiek soilik sartu zuten lehen laguntzako prestakuntza urteko ikasketa-planean. Eta lehen hezkuntzan, nahiz eta irakasleek lehen laguntzako prestakuntza ikaskuntza-helburu garrantzitsu eta laudagarritzat hartzen zuten, ez zen behar bezala zehazten non kokatuko zen ikasketa-plan nazionalean, eta, horren ondorioz, hura minimizatu egin zen eta, kasu batzuetan, haurren lorategietako eguneroko planak ezabatu ziren.

– Aplikazio moduan edo bideo-joko hezitzaile gisa, lehen sorospenetako prestakuntzak trebatutako heldu baten informazioak gainbegiratu eta babestu behar du. Haurtzaindegiko baliabideekin bat datorren Henryren erabileraren malgutasunak gure azterlanean aurkitutako emaitza positiboak azal litzake neurri batean. Inkestaren erantzunek erantzun okerrak edo sozialki desiragarriak izan ditzakete. Haurren iritziek haurren ahotsak eta irudietan oinarritutako galderak barneratu zituzten, baina haurrenak; edonola ere, galdetegiak oso egituratuta zeuden, eta, beraz, haurrak gure inkesta soziokulturalarekin ez ziren nahi bezain askeak beren iritziak emateko. Etorkizuneko ikasketetan, egitura irekia erabil daiteke haurrekin elkarrizketak egiteko, eta metodo sortzaileagoak erabili erantzunak eskatzeko.

Egilea: Laura Gutierrez