(Daily 27-etik itzulita)
Goi-mailako nazioarteko aldizkari zientifiko batek duela gutxi argitaratu du unibertsitateaz kanpoko helduen hezkuntzako zentro batean indarkeria prebenitzeko protokolo aitzindari baten arrakasta-kasua dokumentatzen duen artikulua.
Verneda-Sant Martí Helduen Eskola da, 1978an Bartzelonan sortua. Eskola honek hezkuntza-jarduera arrakastatsuak (AEE) inplementatzen ditu, eta Ikaskuntza Komunitateko lehen eskola izan zen. Auzo-mugimenduen testuinguruan sortu zen, eta parte-hartze komunitarioko ibilbide luzea du. Ikaskuntza dialogikoaren printzipioetan oinarritzen da (Flecha, 1997/2000), eta komunitateak beharrezkotzat jotzen dituen hezkuntza-jarduerak gauzatzen ditu, demokratikoki eta berdintasunez, parte hartzen duten pertsona guztiekin batera, eta zientziak ikaskuntzaren hobekuntzan eta gizarte-kohesioan eragina dutela frogatu duen ekintzetan oinarrituta.
Esparru horretan, protokolo bat ezarri zen genero-indarkeria eta beste edozein indarkeria mota prebenitzeko, unibertsitateaz kanpoko helduentzako hezkuntza-eskola batean munduan ezagutzen den lehena. Hala ere, helduentzako hezkuntza-eskola horretan, indarkeriaren aurkako prebentzioa eta ekintza ez ziren 2000ko hamarkadaren hasieran protokolo idatzia ezartzearekin hasi. 1978an sortu zenetik, eskolak indarkeriarik gabeko gunea izateko jardun zuen.
Protokolo honen esparruan inplementatutako ekintzak nazioarteko komunitate zientifikoak indarkeriaren prebentzioan arrakasta dutela frogatu dutenak baino ez dira. Protokolo honen funtsezko alderdi bat biktima guztiei ematen dien babes irmoa da, biktima horiek eta biktima horiei laguntzen dietenak babestuko dituzten ekintzak sustatuz. Genero-indarkeria isolatzailearen (VGA) aurka jardutea funtsezkoa da protokolo honetan, biktimak babesten dituztenen aurka egiten baita. Beste alderdi nabarmen bat da indarkeriazko ekintza bat ikusten dutenak (ikusleak) indarkeria hori prebenitzeko edo desagerrarazteko jarduten duten pertsona bihur daitezen laguntzen duela (upstanderrak), eta ez begirale huts.
Protokolo hori komunitate osoaren parte-hartzearekin sortu da, ahotsen aniztasuna barne hartzen dela bermatuz. Baterako sorkuntza, «beste emakumeak» barne, hau da, goi-mailako hezkuntzarik gabekoak (Puigvert, 2001), elementu garrantzitsua izan da protokolo honen prozesu guztietan. Protokoloa batera sortu eta ezarri bitartean, emakume ez-akademikoek ikertzaileekin eta laguntzaileekin berdintasunezko elkarrizketa batean parte hartzeari esker, hobeto erantzun ahal izan zaio sor daitezkeen egoeren errealitateari. Gainera, funtsezkoa izan da protokoloaren hedapenean, eta zentroaren barruan ez ezik, auzoan, beste zentro batzuetan eta hainbat elkartetan ere haren ezagutza bermatu du.
Nazioartean ezaguna da protokolo hori, arrakasta handia izan baitu genero-indarkeriaren eta indarkeria mota guztien prebentzioan, eta Verneda-Sant Martí Pertsona Helduen Eskolako pertsonen posizionamendua islatzen du. Pertsona horiek indarkeriarik gabeko inguruneak lortzeko jarduten dugu, dagoeneko errealitate direnak eta mundu osoan izan daitezkeenak.
Argazkia: Freepik
Autoreak: Elisenda Giner, Rosa Valls, Alba Crespo