Dagoeneko milioika haurrek hezkuntza hobea eta bizitza hobeak izan dituzte 2006ko nazioarteko maila goreneko ikerketa zientifikoari esker. Gaur REVERS-ED hasi da, INCLUD-ED erraldoiaren bizkar gainean ibiliz, askoz haratago iristeko. Oraindik ere harritzen naiz pertsona batzuek galdetzen didatelako ea zer ateratzen dudan nik proiektu horiek zuzentzen, eta, are gehiago, desiragarria ez den nire irudi bat ematen saiatzen direlako, iradokiz eta esplizituki esanez jarduera horietan aritzen naizela ez dakidalako aberasten edo dibertitzen.
Etengabe iristen zaizkit kontakizun ederrak, herrialde eta testuinguru desberdinetatik, gainerako pertsonek eta haiek berak beren eskola-porrotetik irteteko ezgai gisa etiketatutako haurrei buruzkoak, eta, jarduera arrakastatsuak eskolara iritsi direnean, hezkuntza-porrota gainditzea lortu dutenak, familiek eta berdinek beraiei buruz zuten irudia eraldatu dutenak eta sentimenduak eta emozioak hobetu dituztenak. Etengabe iristen zaizkit bullying-a jasaten zuten neskatoen kontakizunak, berdinek mespretxatzen zituztenak eta, indarkeria zero ausarten kluba eskolara iristean, benetako lagunak izaten dituztenak. Etengabe iristen zaizkit irakasle eta boluntarioen kontakizunak, haur horiei lagunduz, mundua eta beren bizitzak eraldatzen ari direnak.
Telesailetan beste motatako kontakizunak ikusiz ongi pasatzen duten pertsonen askatasuna ulertzen eta errespetatzen dut. Ulermen eta errespetu bera eskatzen diet ederrenak, onenak eta egiazkoenak iruditzen zaizkigun kontakizunekin dibertitzen garenoi. Orain arte, ni aldatzen saiatu diren pertsona ugarietako bakar bat ere ez da ni baino gehiago dibertitzen, ez dago era guztietako harreman pertsonalekin gusturago, ez da osasun eta gogo hobearekin mantentzen; nire 72 urteetan zehar, aukera asko izan ditut gure bizitzak hobetzen eta okertzen dituenari buruzko ebidentzia zientifikoekin bat datorren errealitate hori egiaztatzeko.
Norberaren bizitza erabakitzeko askatasuna gizateriaren lorpen handienetako bat da, eta orain goza dezakegu pertsona guztientzat defendatzen badugu. Defentsa horrek barne hartzen du, nahitaez, ez izatea kapital predatzaileak, “sistemak” edo deitu nahi duzuen bezala, etengabe egiten digun erasoaldiaren konplize kontakizun ederrenak irakurtzea eta komentatzea ez ezik, horiek sortzea ere gustatzen zaigunoi, eta haur orok ipuin bat idatzi ez ezik, bere bizitza ipuin eder bat egitea ere errazten dugunoi.

Egilea: Ramon Flecha