Literatura zientifikoak erakusten du pertsona nagusiek Interneterako sarbidea duten gailu mugikorrak erabiltzeak haien autonomia, independentziarako gaitasuna eta konektatuta mantentzea laguntzen duela, eta horrek bizi-kalitate eta osasun hobea eragiten duela. Era berean, argi dago telefono adimendunen (smartphone) erabileraren bazterketa digitalak adineko pertsonei eragiten diela batez ere, batez ere gaitasun akademiko txikia duten emakumeei. Hala ere, ikerketa gutxi dago alfabetatze digitaleko esperientzia dialogikoei buruz smartphoneak dituzten adineko emakumeentzat.

Tellado eta kideen ikerketak hutsune hori betetzen lagundu du emakume parte-hartzaileen (74-90 urte) eta emakume hezitzaileen pertzepzioak jasoz, bi ikasturte iraun duen smartphone bidezko alfabetatze digitaleko ikastaro batean. Ikaskuntza dialogikoaren esparruan autonomian eta gizarte-harremanetan duen eragina aztertzen da, beste testuinguru batzuetara eraman daitezkeen ezaugarriak identifikatzeaz gain. Emaitza nagusiek erakusten dute ikastaroaren ikuspegi dialogikoak elkarri laguntzeko elkarrekintzetan oinarritutako ikaskuntza-giroa sortzen lagundu duela, smartphoneak erabiltzeko hasierako beldurra gaindituz, eguneroko erabilerarako funtsezko trebetasunak garatuz, eta parte-hartzaileei familia eta lagunekin lotura handiagoa ahalbidetuz.

Adibidez, familiek aldatu egiten dituzte parte-hartzaileek gailu teknologikoak erabiltzeko dituzten gaitasunei buruz aurrez pentsatutako nozioak. Parte hartzaileek familiaren poztasun kasuak artikulatzen dituzte WhatsAppeko famili taldeetan sartzeagatik, familien pertzepzioen aldaketa nabarmena adieraziz. Bere semeari WhatsAppeko lehen mezua bidaltzeari buruz galdetu ziotenean, Juanak esan zuen: “Aizu, ama, laster irakatsi beharko didazu”. WhatsApp bidez Cristinak audio mezu bat bidali zuen lehen aldian gogorarazi zuen zorionak eman zizkiotela:

Esan zidaten eskerrak eman zenizkidatela jada erabaki zenuelako (eskerrak) gauza polita izan zela ni erabiltzen hastea, nahiz eta oso gutxi izan. 

Bestalde,  parte-hartzaileak lotuago sentitzen dira lagunekin eta nahi ez duten bakardadea gainditu dezakete. Batzuek azaldu zuten orain gehiago komunikatzen direla lagunekin, edo lehen ia komunikatzen ez ziren eta orain egunero elkarri idazten dioten lagunengana jo dutela. Esan zuten telefono adimendunaren bidezko komunikazioak aukera ematen ziela elkarrekin sentitzeko, baina aparte egoteko eta bakarrik eta isolatuta ez sentitzeko. Adibidez, Juanak azaldu zuen harreman handiagoa duela bere lagunekin:

Bai, bada lagun bat egunero gauza horietako bat bidaltzen didana; nola du izena? Emotikono bat esan nahi du. Eta jarraitzen du: bai, egunero. Bidali ez zidan egunean, esan nion zein arraroa, Josefina, ez zidala bidali. Berak bidaltzen dit, eta nik beste batekin erantzuten diot. Normalean baino kontaktu gehiago dugu; orain dela gutxi alargundu ginen biok. Kanpoan apartamentu bat duelako joaten denean, telefono adimendunarekin izaten da komunikatzeko modua.

Ikerketak agerian utzi zuen alfabetatze digitaleko ikastaro batean ikuspegi dialogiko batekin parte hartzeak parte-hartzaileen beren buruarengan konfiantza areagotu duela, beren buruarengan eta beren identitatean eraldaketa bat bizi izan zutenetik. Parte-hartzaileak izan ziren adineko emakumeak, trebetasun digitalik ez zutenak eta beldurra edo lotsa zutenak  eskatzeko zer, noiz, nola eta norekin trukatu edo bilatu nahi duten informazioa smartphonean. Ikaskuntza-prozesuaren balioa aitortzen dute, beste parte-hartzaile eta hezitzaile batzuekin batera. Ikerketek diote ikaskuntzaren funtzionamendua ulertzeko gakoa elkarrekintzaren kontzeptuan dagoela. Berdintasunezko elkarrizketa ezaugarri duten elkarrekintzak, parte-hartzaileen justifikazioak elkarren artean trukatzean oinarritutakoak, esleitutako zereginei emandako erantzunak oinarritzeko, eraginkortasun handiagoa erakusten dute ikaskuntzaren testuinguruan, forma alternatiboen elkarrekintza ez-dialektikoekin alderatuta, non baliozkotasuna argumentazioaren merituari baitagokio, eta ez boterearen posizioari.

Argazkia: Unsplash

Egilea: Ane López de Aguileta