Ospa dezagun Justizia Sozialaren Munduko Eguna

Aurreko artikuluetan mundu hobea lortzeko itxaropena izatearen garrantzia ikusi genuen. Gaur, otsailak 20, Gizarte Justiziaren Munduko Eguna ospatzen da, hezkuntzari lotutako pertsona askok partekatzen dugun ametsa.

Ikastetxeetan bizi historien lekuko gara. Historia horietan justizia sozialak distira egiten du, ez dagoelako. Historia horietan, oinarrizko eskubideak, enplegu aukerak, babes soziala eta elkarrizketa soziala ez daude bermatuta. Egoera horren aurrean pentsa dezakegu ezer gutxi edo ezer ezin dugula egin, politiken edo munduko erakundeen mende dagoela… baina errealitatetik oso urrun.

Dagoeneko hezkuntzako profesional askok aurkitu dituzte justizia sozial handiagoa lortzeko itxaropena berreskuratzeko edo indartzeko bideak. Gizarte-inpaktuaren ebidentzia zientifikoak izan dira jomugak proposatzeko, ekintzak funtzionatzen duela frogatu duenetik aldentzen direnean bideratzeko eta planteatutako helburuetara arrakastaz iristeko beharrezko tresnak eman dizkigun itsasargia. Eskola horietako asko ikaskuntza-komunitateak dira, eta beste batzuek hezkuntzan botere-merkatua (ekonomikoa edo prestigioduna) ikusten dutenen burutazioetatik urruntzen diren jarduerak aplikatzen dituzte.

Hirien kanpoaldeko auzoetan bizi diren familien istorio asko daude, ikasketarik izateko aukerarik izan ez dutenak, pobreziaren edo indarkeriaren biktimak direnak eta eskola batean lurrean marraztutako bide bat aurkitzea inoiz imajinatuko ez luketenak, non bakardadea eta beldurra egongo ez liratekeen, baizik eta esku fidagarriak eta distiraz betetako begiak, Zurekin ikasten (Racionero et al., 2012) liburuak jasotzen duen bezala.

“Bizitza aldatu dit”, seme-alabak ikastetxe horietara eramaten dituzten familia askotan errepikatzen den esaldia da; izan ere, kalitatezko hezkuntza jasotzeko eskubidea bermatuta dagoela ikusten dute, beren seme-alaben hezkuntzari dagokionez beren ahotsak sartzeko eskubidea, graduatua atera ahal izateari edo 25 urtetik gorakoak unibertsitatean sartzeari esker enplegu duina lortzeko eskubidea, edo ikastetxea indarkeriarik gabeko espazio segurua izateko eskubidea.

Eraldaketa sozial handiak beti lortu dira pertsonekin eta pertsonekin (bottom-up), ez dira inoiz goitik etorri. Erreferentzia gisa balio izan digun adibide bat Verneda de Sant-Martíko helduen eskola da, herritarrek kulturan eta hezkuntzan parte hartuz auzoa eraldatu zuen ikaskuntza-komunitate baten ametsaren emaitza.

Gaur bezalako egun batean, justizia soziala hobetzea gure esku ez dagoela pentsatzeari uztea da egin dezakegun ospakizunik onena. Ospatu dezagun hezkuntzako ebidentzia zientifikoak partekatuz eta aplikatuz, eta hori lortu duten eskolen, kolektiboen eta pertsonen adibideak aztertuz.

Argazkia: Freepik

Egilea: Sara Carbonell