Literatur zientifikoak erakusten duenez, zientzia-komunikazioak gizarteko talderik ahulenak baztertzen ditu, eta, gainera, oso garrantzitsua da integratzaileagoa eta herritar guztien eskura jartzea. Hala ere, gizartean nolabaiteko inpaktua izaten ari diren komunikazio-esperientzia inklusiboek, talde ahulak barne, oraindik ez dituzte gaiaren alderdi guztiak barne hartu. Gaurko artikuluak Giza Paleoekologia eta Eboluzio Sozialaren Institutuko (IPHES) ikertzaileen hurbilketa dialogikoa egiten duten tailer zientifikoen emaitza positiboak erakusten ditu. “IPHES in the Local Area” programari buruzko tailerrak konplexutasun bereziko hiriguneetan bikaintasun zientifikoa bilatzen duten zientziak komunikatzeko diseinatuta daude.

Lehen Hezkuntzako hiru ikastetxetako 117 ikasleri emandako proba aurreko eta osteko galdetegiak erabiliz bildu ziren datuak. Proba zientzia-tailerra izan zen. Tailer zientifiko hori saio batean egin zen azterketan parte hartu zuten hiru eskoletako bakoitzean. 60 eta 80 minutu bitartean, zientziaren komunikazio zientifikoan aditua den batek historiaurreari eta giza bilakaerari buruzko edukiak landu zituen. Landutako gaien artean, giza eboluzioa, mugarri kultural eta biologikoak, hominidoak eta neolitikoa daude. Horiek guztiak ezin hobeto egokitzen ziren helburuko ikasleen adinera, baina maila zientifiko handia mantentzeko ezinbesteko baldintzarekin. Curriculum-ikasgaiaren parte diren zientzietako ikasketetan sartzen dira. Tailerraren aurretik, irakasleei eskatzen zitzaien eduki horiek aurkezteko. Saio ludikoa izan arren, eduki akademikoa mantendu egiten zen. Nazioarteko ikerketen informaziorik eguneratuena ematen da beti landutako gaiei buruz. Hiru eskola parte-hartzaileen ezaugarriak hurrengoak dira:

1. Tarragonako erdiguneko eskola, eta ikasle eta familia mota ugariduna. Ikasleen % 15 inguru hainbat nazionalitatetako atzerritarrak dira.

2. Eskola hau Tarragonako kanpoaldean dago. Ikasle ugari ditu, batez ere beste herrialde batzuetako etorkinak. Populaziorik ugariena Marokokoa da, baina Afrikako, Erdialdeko Amerikako eta Europako beste toki batzuetako ikasleak ere badaude.

3. Eskola hau Tarragonako auzo periferiko batean dago, eta gutxienez ikasleen % 50 jatorri kultural desberdinetakoak dira.

Emaitzen erakutsi dute tailerren ondoren parte hartzaileek zientziarekiko interes eta estimu handiagoa zutela.

Ikerketak erakusten du, halaber, zientzia tailerretan parte hartu zuten haurrek zientziaren pertzepzioa eta estimazioa hobetu zutela. Aurreko ikerketek erabaki dute zientzia-komunikazioko jardueretan zientzialariekin berdintasunez hitz egiteak jendearen interesa pizten duela zientzian, konfiantza- eta segurtasun-harremanak sortuz eta desberdintasun sozialak minimizatuz. Zientzia horrela komunikatzeak zientzia benetakoagoa dela ikusarazten die parte-hartzaileei, ezagutza zientifikoaren konplexutasuna agerian uzten du eta zientziak gizartean duen garrantzia erakusten die.

Argazkia: Unsplash