Ikaskuntzako komunitate profesionalen proiektuak irakasleen bilera nahi du, haien praktikari buruz hausnartzeko. Duela urte askotatik egon arren, ez du lortu ezarri diren lekuetan hezkuntza-emaitzak hobetu izanaren ebidentzia zientifikoki bermaturik aurkeztea. Ez da harritzekoa; izan ere, irakasleek beren jardunari buruzko hausnarketa bat egitea proposatzea, beste hezkuntza-eragile batzuen ahotsak kontuan hartu gabe, oso aukera tradizionala da, gaur egun hezkuntzarako ematen diren orientabide guztien aurkakoa. Bestalde, praktikari buruzko hausnarketa horretan nazioarteko ebidentzia zientifikoak ez sartzeak ziurtatzen du ez dela lortzen emaitzen hobekuntza hori.
Gogoan izango dugu 2020an txerto posible askori buruzko saiakuntza klinikoak egiten hasi zirela; horietako batek (Clotet-Mitjárena) ospe handia lortu zuen Espainian, eta pertsonaia publiko ezagunen finantzaketa ere jaso zuen. Emaitzak hobetu izanaren ebidentziarik aurkeztu ezin izan duenean, inork ez du berriro hitz egin horiei buruz, eta are gutxiago osasuna hobetzeko proposamen gisa sartu, ezta osasun-langileen prestakuntzan ere. Hezkuntza-eskubidearen oso kontrakoa da zenbait administraziok eta profesionalek eta arduradunek esparru horretan kontrakoa egitea, eta haurren eskubideaz bestelako interesak lehenesten dituzte.
Nazioarteko komunitate zientifikoak eta Europako Batzordeak oso argi dute, eta hala diote beren argitalpenetan, hezkuntza-emaitzak gehien hobetzen dituen proiektua, guztien hezkuntzarako eskubidea, Ikaskuntza Komunitateak direla, eta ahots guztiak (ez irakasleak bakarrik) eta nazioarteko ebidentzia zientifikoak (ez buloak) barne hartzen dituela. Proiektu honek ez du zerikusirik ikaskuntzako komunitate profesionalen proiektuarekin, jarri ditugun txertoek Clotet-Mitjáren txertoarekin zerikusirik ez duten bezala. Ikaskuntza-komunitateen proiektuaren barruan, Solasaldi Pedagogiko Dialogikoak dira haren jarduera arrakastatsuetako bat, hau da, munduan dauden ikasle guztien hezkuntza-emaitzak gehien hobetzen dituzten profesionalen prestakuntza. Emaitzarik onenak ematen dituen proiektua edo profesionalen prestakuntza ezkutatzen edo nahasten duten profesionalen politikak edo prestakuntzak garatzen dituenak herritarrei azaldu beharko die zergatik hartu dituzten erabaki horiek. Herritarrek gero eta eskuragarriago dituzte, zientzia irekiaren proiektuari esker, seme-alaben hezkuntza hobetzen duten ebidentzia zientifikoak eta horiek okertzen dituzten buloak.
Egilea: Isabel Mendizabal