Artikulu hau Periódico Educación– etik itzuli da.
Ez dago modernitate likidoaren kontzeptutik sortutako hezkuntza-hobekuntzak (edo beste edozein gizarte-eremutakoak) azaltzen dituen argitalpen zientifikorik. Bere egilea, Bauman, errepresio estalinistaren agente militarra izan zen 1945etik 1953ra, eta lan estalinista ortodoxoak idazten zituen, hau da, batzuek solidoak deitzen dituztenak eta benetan gogorrak zirenak. Bere estatuserako eta banakako ordainketarako komenigarria zena idatzi zuen beti, ez gizartearen hobekuntzarako: obra estalinistak Stalinen agintaldian, beste batzuk Lenin edo Stalin bezalako gaiei buruzkoak diktadorea hil zenetik harresia erori arte, eta modernitate likidoari buruzkoak milurteko honen hasieran, merkatuan nagusi zenean. Ez da harritzekoa, beraz, hezkuntzaren hobekuntzarik ez aurkitzea, haien ekarpenetan oinarrituta, nahiz eta gure hezkuntza-eremuan likido hitza asko erabili eta gehiegi erabili den.
Aitzitik, gizarte dialogikoaren teoriak sortu dituen hezkuntza- eta gizarte-hobekuntzak erakusten dituzten argitalpen zientifiko asko ezagutzen ditugu, eta munduko alde guztietako milaka ikastetxetan, gure familietan, gure lagunartean, zuzenean bizitzen ari gara. Gizadiak harremanak oinarritzeko bi modu baino ez ditu asmatu: elkarrizketa edo indarkeria, ez dago hirugarren aukerarik. Egun, eskoletan klaseak 2023an hasten ditugunean, zer egingo dugu? Lankideekin, ikasleekin eta familiekin hitz egitea. Eta zentrotik irten eta lagunekin edo familiarekin joaten garenean? hitz egitea. Eta WhatsAppa erabiltzen dugunean? hitz egitea.
Gizarte dialogikoaren teoriak, zeinaren zehaztapenetako bat ikaskuntza dialogikoa den, elkarrizketa horiek zientifikoki aztertzea eta hobetzea ahalbidetzen du. Horrela, hezkuntza, familia, aisialdia, politika, ekonomia eta gure bizitzaren dimentsio guztiak hobetzen dira, errespetutik ez ezik aniztasunaren defentsatik ere. Karikó bezalako pertsonaia ustelek presentzia handiagoa duten merkatu batean, gure osasuna eta bizitzak salbatu dizkiguten zientzialariek baino, espero izatekoa da modernitate likidoak presentzia handiagoa izatea hezkuntza eta gizartea hobetzen duten teoriek baino. Baina, gure osasuna hobetu nahi dugunean, zentzuzkoena Karikoren txertoak aukeratzea da; hezkuntza eta gizartea hobetu nahi ditugunean, gizarte dialogikoaren teoria aukeratzea da.
Egilea: Marta Soler