(Periodico Educacion-etik itzulita)
Zero indarkeria ausarten kluba eskoletan bullying-a gainditzen gehien laguntzen duen hezkuntza-jarduera arrakastatsua da. Horrela aitortzen dute Europako Batzordeak, Harvardek, Wisconsinek… eta, apur bat hurbilago, Kataluniako Ekonomia Zirkuluak, Terrassako Montserrat eskolari eman baitzion saria, zero indarkeria ausarten kluba egitean bizikidetza eta inklusioa hobetzean lortutako emaitzengatik.
Hori horrela da, ezkutua, gortina magikoa edo beste edozein estrategia erabiltzen duten alde batera utzita, nazioarteko zientzia-gomendio guztiei jarraitzen dielako: lekukoak mobilizatzea (Bystander Intervention edo Upstander bezalako programekin) biktimei laguntzeko eta erasotzen duenari aurre egiteko, indarkeriari erakargarritasuna kenduz. Edo, gauza bera dena, “denok batera”, Fuenteovejunan bezala. Jarduera eraginkorrena eta inklusiboena da ikasle guztiekin.
Adin guztietako ikasleek azkar ikasten dute indarkeriazko jarrerarik ez dela onargarria, biktimei eta haiek defendatzen dituztenei beti lagundu behar zaiela. Senideek ere babesten dute, baita erasotzaileenek ere, seme-alabei horrela laguntzen zaiela ikusten dutenean eta etiketatuta egoteari eta etengabeko kexak eta kanporatzeak jasotzeari uzten diotenean.
Kontua ez da pertsonak isolatzea, ikasgelatik ateraz edo txoko batera bidaliz. Ikastetxe askotan oso ohikoa da hori, eta indarkeria zero ausarten kluba aplikatzen dutenek erabat baztertzen dute. Aitzitik, jokabide eta jarrera jakin batzuk ez baimentzea eta ikasle guztientzako eskola seguruak sortzea da kontua. Ikasle askok jarrera bortitza dutenean eta biktimari laguntzen diotenean, erakargarritasuna jartzen da jarduera horretan, indarkeria arbuiatzen. Kontua ez da baztertzea edo etiketatzea, jarrera bortitzei erakargarritasuna kentzea baizik. Eta horrela, orduan aldatzen da erasotzailea. Dagoeneko ez duela funtzionatzen ikasten duelako, eta ez duelako indarkeria erabili beharrik arrakasta soziala izateko. Eta, aldi berean, bere jarrera aldatuz arrakasta handiagoa izango duela ikusten du, gainerako ikaskideak desiratzen ari direla eta argi uzten diotela.
Gai horri buruzko prestakuntza ikastetxeetan egiten dudan esperientzian, irakasleren baten hasierako gaitzespenarekin egin dut topo, ikasleak etiketatzeko beldur horregatik. Gero, jakin ohi dut gehien etiketatzen edo ikasgelatik kanporatzen dutenak direla pega horiek adierazten dituztenak. Behin, prestakuntza baten ondoren, neure begiekin ikusi nuen: jarduera horren aurka agertu zenak, ikasgelara itzuli eta minutu gutxira, ohi zuen bezala, jo zuenean pentsatzen ari zen ikaslea kanporatu zuen.
Ikasle batek, bere gelako beste haur batzuekin batera, ikaskide bat defendatu zuen, eta modu baketsuan aurre egin zion goi mailako ikasle bati. Gainera, bere anaia zen, eta oso argi zuen azaltzen zuenean:
«Nik neure anaiarekin egin nuen, maitasun-ekintza bat da»
Argazkia: Chat GPT
Egilea: Luisa Jaussi