(Diario Feminista-tik itzulita) 

Literaturak, hezkuntzako hizkuntzalaritzaren arloan, adierazten du eskolarako garrantzitsuak diren hizkuntza- eta irakurketa-trebetasunak menderatzeak arrakasta akademikoa lortzen laguntzen duela, eta, beraz, eskolatik kanpo arrakasta izaten. Ingurune sozioekonomiko baxuetako ikasleek, tradizionalki, elkarreragin gutxiago dute trebetasun horiek eskuratzen laguntzen duten testu eta diskurtsoekin. Zorionez, haur horiek aurre egin beharreko oztopoak eraisten laguntzen duten hezkuntza-praktikak ematen dira.

International Journal of Educational Psychology aldizkari zientifikoan argitaratutako Developing School-relevant Language and Literacy Skills through Dialogic Literary Gatherings artikuluak esplorazio-azterlan bat aurkezten du, eskolarako garrantzitsuak diren hizkuntza-trebetasunen eta hizkuntza-gaitasunaren agerpena aztertzeko, 11 eta 13 urte bitarteko ikasleen % 90 baino gehiago etorkinak diren Espainiako ikastetxe batean.

Ikasle guztiek, maila sozioekonomikoa, etnia, sexua edo adina edozein dela ere, hezkuntza-aukera berberak izan behar dituzte, eta, horretarako, irakasleekin, ikaskideekin eta testu akademiko eta literarioekin kalitatezko elkarreraginak izan behar dituzte. Ikaskuntza dialogikoko inguruneek, hala nola Solasaldi Literario Dialogikoek (TLD), berdintasunezko elkarrizketan, bermatu egiten dute haur guztiek hezkuntzarako duten berezko eskubidea kalitate handiko espazioetan, non gizateriaren literatura-sorkuntza handienetako batzuk irakurri eta eztabaidatzen diren. Topaketa horietan, ikasleak ideiak, sentimenduak eta pentsamenduak etengabe adieraztera ohituta daude, eta testuekin eta beren bizitzekin lotzen dituzte. Gainera, berdintasunezko elkarrizketan oinarritzen dira TLDak, eta, horren ondorioz, ikasleek beti bilatzen dituzte beren baieztapenak babesteko argudioak. Testu literarioen aberastasunak eta TLDen oinarri diren berdintasunezko elkarrizketak aukera berdintasuna ematen die arrakasta akademiko eta pertsonalerako, hainbat artikuluk jasotzen duten bezala.

Ikerketek erakusten dutenez, eskolarako garrantzitsuak diren hizkuntza- eta irakurketa-gaitasunak garatzeko, ikasleek testu akademiko eta kognitiboki desafiatzaileen azalpen handia behar dute. TLDetan erabiltzen diren literaturaren klasiko unibertsalek dituzten hizkuntzak eta gaiek lagundu egiten dute agerpen horretan.

Era berean, artikuluak ebidentzia gehiagoren beharra ondorioztatzen du, eskolarako garrantzitsuak diren hizkuntza-trebetasunen eta alfabetatze-trebetasunen garapenarekin eta emaitza akademiko onekin lotura zuzena aurkitzeko. Era berean, beharrezkoa da lagin handiagoa duen ikerketa gehiago egitea, azterlanaren emaitzak herritar gehiagorengana zabaldu ahal izateko.

Hizkuntzak eta gizarte-elkarreraginak gure bizitzan gero eta paper zentralagoa duten gizartean, non komunikazio-trebetasunak gero eta konplexuagoak diren, haurrek iritziak eta argudioak emateko gai izan behar dute, ez bakarrik arrakasta akademikorako, baita arrakasta profesional eta sozialerako ere.

Egilea: Gemma Saiz Huerta