(Periodico Educacion-etik itzulita)
Oso gutxietsitako lasterketa izan zen XXI. mendera arte. 60ko hamarkadan, lehen eta bigarren hezkuntzan Pitagorin deitzen zidaten. Irakasleak arbelera ateratzen ninduen beste modu batera azaltzeko ikasgelako zati handi batek ulertu ez zituen formulak edo arazoak azaltzera. Zerbait ikasi berri zuenak, une hartan niri gertatzen zitzaidan bezala, erraztasun handiagoa zuen nire ikaskideek ulertzen ez zutena zer zen jakiteko eta ulertzeko moduan azaltzeko. Nik oso argi nuen matematika ikasi nahi nuela (egia esan, zientzia zehatzak deitzen zena, beste ikasketa batzuk ere barnean hartzen zituena, hala nola fisikakoak, gero independizatu zirenak). Mundu guztiak esaten zidan, zientzietan hainbesteko maila izanik, matematikan aritzeko denbora ez galtzeko, baizik eta zerbait garrantzitsuagoa eta erabilgarriagoa ikasteko, hala nola bide-ingeniaritza edo enpresaren ekonomia.
Jakina, nirea ez zen kasu bakarra izan, XX. mendearen amaieraraino iritsi zen egoera oso orokorra baizik. Milurteko berriaren hasieran, matematikak hainbat arlotan egiten zituen ekarpen handien azterketa gero eta argigarriagoak agertu ziren, hala nola, basoetako suteen garapena, supermerkatu-kateen hedapena edo tumore kantzerigenoen hazkundea. Gainera, gero eta nabarmenagoa da matematikak sortzen duen arrazoiketak matematikekin lotura zuzenik ez duten jarduerak bikain egiteko gaitasunak ematen dituela.
Selektibitatea mozteko notetan ikus daitekeenez, duela hogeita bost urte baxuenetakoak ziren, eta orain altuenetakoak. Enplegu kopurua eta kalitatea etengabe igotzen ari dira. Hala ere, Asian Europan baino askoz azkarrago egin dute aurrera. Oso garrantzitsua da irakasgai guztietako irakasleek eta familiek ikasle guztiek matematikaren ikaskuntza positiboki baloratzen laguntzea. Egin dezakegun ekarpenetako bat da zaila edo aspergarria dela dioen buloa ez sustatzea; gaizki azalduz gero bakarrik dira aspergarriak. Esperientzia asko eta askotarikoa dut haurtzaroari eta helduei matematikaren kontzeptu bat edo inoiz ulertuko ez zutela pentsatu zuten arazo bat ulertzeak sortzen dien poztasun izugarriaz. Matematikarako zailtasunak dituztela diotenek, egia esan, asebetetze potentzialaren neurrigabetasuna dute, baldin eta lor dezaketen pertsonekin elkarrekintza aurkitzen badute.
Argazkia: Freepik
Egilea: Ramon Flecha